Εκπαιδευτική επίσκεψη στο «Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο»

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο επισκέφτηκε το Δ? εξάμηνο της ειδικότητας «Φύλακας Μουσείων, Μνημείων και Αρχαιολογικών χώρων» του ΔΙΕΚ Νίκαιας στο πλαίσιο του μαθήματος «Βασικές Αρχές Φύλαξης», την Παρασκευή 17/05/19.

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο είναι το μεγαλύτερο μουσείο της Ελλάδας και ένα από τα σημαντικότερα του κόσμου. Οι πλούσιες συλλογές του απαριθμούν περισσότερα από 11.000 εκθέματα. Το μουσείο στεγάζεται στο επιβλητικό νεοκλασικό κτήριο, που οικοδομήθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα σε σχέδια του L. Lange και τελικά διαμορφώθηκε από τον Ernst Ziller. Οι εκθεσιακοί χώροι του, δεκάδες αίθουσες σε κάθε όροφο, καλύπτουν έκταση 8.000 τ.μ. και στεγάζουν τις πέντε μεγάλες μόνιμες συλλογές: Τη Συλλογή Προϊστορικών Αρχαιοτήτων, που περιλαμβάνει έργα των μεγάλων πολιτισμών που αναπτύχθηκαν στο Αιγαίο από την 6η χιλιετία έως το 1050 π.Χ.  και ευρήματα από τον προϊστορικό οικισμό της Θήρας. Τη Συλλογή Έργων Γλυπτικής, που παρουσιάζει την εξέλιξη της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής από τον 7ο αι. π.Χ. έως τον 5ο αι. μ.Χ., μέσα από μοναδικά έργα τέχνης. Τη Συλλογή Αγγείων και Μικροτεχνίας, που περιλαμβάνει αντιπροσωπευτικά έργα της αρχαίας ελληνικής κεραμικής από τον 11ο αι. π.Χ. έως και τη ρωμαϊκή εποχή, καθώς και τη Συλλογή Σταθάτου, μια διαχρονική συλλογή μικροτεχνημάτων. Τη Συλλογή Έργων Μεταλλοτεχνίας με πολλά μοναδικά πρωτότυπα έργα, αγάλματα, ειδώλια και έργα μικροτεχνίας. Τέλος, τη μοναδική για την Ελλάδα Συλλογή Αιγυπτιακών και Ανατολικών Αρχαιοτήτων με έργα τέχνης, που χρονολογούνται από την προδυναστική περίοδο (5000 π.Χ.) έως και τους χρόνους της ρωμαϊκής κατάκτησης.

Οι καταρτιζόμενοι είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν μουσείο και να διερευνήσουν βιωματικά τα προβλήματα που οι ίδιοι θα κληθούν να αντιμετωπίσουν, ως επαγγελματίες, στο μελλοντικό περιβάλλον εργασίας τους. Τους δόθηκε η δυνατότητα να διευρύνουν  τις γνώσεις και τις ικανότητές τους σχετικά με τις τεχνικές και τις μεθόδους φύλαξης ενός μουσείου, να εντοπίζουν τις τρωτότητες και τις αδυναμίες του στον τομέα της φύλαξης και να αξιολογούν τις ιδανικές συνθήκες που διασφαλίζουν την ασφάλεια και την προστασία της πολιτισμικής μας κληρονομιάς. Παράλληλα μπόρεσαν να καταγράψουν τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα που αντιμετωπίζει η φύλαξη ενός μουσείου καθώς και προτάσεις που σχετίζονται με  την ανάληψη πρωτοβουλιών που αφορούν στην επίλυση αυτών των προβλημάτων.