2024Β – “Φύλακας Μουσείων και Αρχαιολογικών Χώρων” Α’ Εξαμήνου – εκπαιδευτική επίσκεψη στον Κεραμεικό

Στο πλαίσιο του μαθήματος “Πρακτική Εφαρμογή στην Ειδικότητα” οι καταρτιζόμενοι/-ες της ειδικότητας “Φύλακας Μουσείων και Αρχαιολογικών Χώρων” Α’ Εξαμήνου πραγματοποίησαν εκπαιδευτική επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο του Κεραμεικού. Η επίσκεψη αποτέλεσε μια μοναδική ευκαιρία για τις/τους καταρτιζόμενες/-ους να αποκτήσουν πολύτιμη εμπειρία σε πραγματικό περιβάλλον συνδυάζοντας τη θεωρητική τους κατάρτιση με την πρακτική εφαρμογή των γνώσεών τους.

Ο Κεραμεικός, ένας από τους πιο εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της Αθήνας, προσέφερε το κατάλληλο πεδίο για τη διδασκαλία θεμάτων που αφορούν τη φύλαξη, την προστασία και την ανάδειξη των πολιτιστικών μνημείων. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης οι φοιτητές είχαν την ευκαιρία να εξοικειωθούν με τις καθημερινές αρμοδιότητες ενός φύλακα σε έναν χώρο τέτοιας ιστορικής σημασίας όπως:

  • εποπτεία του χώρου: ενημερώθηκαν για τις διαδικασίες επιτήρησης και παρακολούθησης των επισκεπτών, καθώς και για την ανάγκη προστασίας των ευρημάτων από ενδεχόμενες φθορές
  • αντιμετώπιση εκτάκτων περιστατικών: συζητήθηκαν σενάρια διαχείρισης κινδύνων, όπως ατυχήματα επισκεπτών ή περιπτώσεις βανδαλισμού, και οι απαραίτητες ενέργειες σύμφωνα με τα πρωτόκολλα ασφαλείας
  • προσέγγιση επισκεπτών: οι καταρτιζόμενες/-οι παρακαλούθησαν μεθόδους παροχής πληροφοριών και κατευθύνσεων ενισχύοντας τις δεξιότητές τους στην επικοινωνία με το κοινό.

Η ξενάγηση στον Κεραμεικό υπό την καθοδήγηση αρχαιολόγων και έμπειρων φυλάκων ανέδειξε τις ιδιαιτερότητες του χώρου, από τις ταφικές στήλες και την Ιερά Οδό έως τα ερείπια του Δημόσιου Σήματος. Οι καταρτιζόμενες/-οι κλήθηκαν να εφαρμόσουν στην πράξη όσα διδάχθηκαν, αναλαμβάνοντας ρόλους επίβλεψης και υποστήριξης, υπό την επίβλεψη των εκπαιδευτών τους.

Η εκπαιδευτική επίσκεψη ολοκληρώθηκε με μία ανοιχτή συζήτηση, όπου οι συμμετέχοντας εξέφρασαν τις εντυπώσεις και τα ερωτήματά τους, εστιάζοντας στις προκλήσεις και τη σημασία της ορθής φύλαξης των αρχαιολογικών χώρων.

Τέτοιου είδους δράσεις προάγουν τη βιωματική μάθηση και τη διασύνδεση με την επαγγελματική πραγματικότητα, διασφαλίζοντας ότι οι καταρτιζόμενες/-οι θα είναι έτοιμοι να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της ειδικότητάς τους με γνώση και υπευθυνότητα.